Under resan till USA gjorde Kiramigänget reklam för bastun

Alla som ville fick även testa bastun, duschen och badtunnan, och nog fanns det villiga! | Kirami - Warmer feelings.

Fotograf av evenemanget ©Sami Laitinen

 

Mika Rantanen och Konsta Katajisto reste i september 2023 till USA som Kiramis bastuambassadörer. Resplanen omfattade evenemanget Wellbeing from Finland i Los Angeles i generalkonsulens bostad samt möten med nya potentiella återförsäljare i Los Angeles och närliggande områden. Med sig hade duon en bastu, en badtunna och en utedusch, många bastuhistorier samt ett intresse för marknaden i USA.

 

Evenemanget Wellbeing from Finland ordnades 21.9.2023 i Finlands generalkonsuls bostad i Los Angeles och syftet var att främja exportåtgärderna på västkusten för företag inom den finländska bastubranschen. Förberedelserna inför deltagandet vid evenemanget började redan i våras hos Kirami.

Kirami presenterade sina produkter vid evenemanget Wellbeing from Finland i Los Angeles | Kirami
Kirami presenterade sina produkter vid
evenemanget Wellbeing from Finland i Los
Angeles.

– I mars deltog jag i Business Finlands marknadsundersökningswebbinarium med bastutema, vid vilket man efterfrågade intresse för att delta vid evenemanget. Vi blev intresserade och beslutade oss för att hoppa på det här tåget, berättar Konsta.

Deltagarna i evenemanget omfattade förutom finländska företag, även lokal media från Kalifornien, influerare inom sociala medier, företag och privatpersoner som är intresserade av bastur och Finlands honorärkonsuler. Mika och Konsta förde med sig Kirami FinVision® -sauna och Kirami FinVision®-uteduschen samt Tiny RC-badtunnan. 

– Vi presenterade Kirami och våra produkter för de intresserade och berättade om den finländska bastukulturen. Alla som ville fick även testa bastun, duschen och badtunnan, och nog fanns det villiga! I synnerhet influerarna inom sociala medier hade kommit för att testa produkterna, säger Konsta. 

Mika och Konsta berättar att det mest utmanande med hela evenemanget var att planera vad som ska tas med och hur varorna ska fås från Finland till evenemangsplatsen. 

– Själva evenemanget var den enkla delen: vi behövde bara prata med folk. I efterhand har vi givetvis funderat över vad vi har lärt oss och hur resultaten av resan bäst kan utnyttjas, konstaterar Mika.

 

Det lönade sig att delta!

Evenemanget Wellbeing from Finland var det första evenemanget som ordnades i generalkonsulens bostad, vid vilket man presenterade så stora produkter som bastur och badtunnor. Mika ansåg att deltagandet vid evenemanget var oerhört lyckat ur Kiramis perspektiv. 

Vi fick väldigt bra respons på våra produkter | Kirami -Vi skiljde oss från mängden, till vår fördel!
Vi fick väldigt bra respons på våra
produkter - Vi skiljde oss från mängden,
till vår fördel!

– Vi fick väldigt bra respons på våra produkter: nivån på deras utseende, kvalitet och finish samt användarupplevelsen uppskattades. Vi skiljde oss från mängden, till vår fördel!

Även Konsta ansåg deltagandet vara lyckat och lönsamt.

– Efter evenemanget har vi fört diskussioner med partner och inlett bastuaffärer. Vi lärde oss mycket om marknaden i USA och till exempel om hur man agerar med fraktfirmor, och vi kommer att ha nytta av dessa kunskaper i framtiden.

Ett av målen med resan till USA var också att få möjlighet att träffa eventuella återförsäljare och samarbetsparter. Innan vi gav oss iväg på resan, kartlade vi rikligt med olika instanser och bokade in möten.

– I praktiken tog jag hjälp av Google och LinkedIn för att söka fram vilka i Los Angeles-området som har med bastur att göra. Vi bokade in så många möten som möjligt och bjöd även in vissa potentiella partner till evenemanget i generalkonsulens bostad. Och det gick bra: det verkar som att partnerskap och även samarbetsprojekt är på kommande, gläder sig Konsta.

 

 

Vad vet man om bastun där på andra sidan Atlanten?

Bastuns välkändhet varierar stort på olika håll i USA. Den kan vara bekant i områden dit det en gång i tiden flyttade många finländare, såsom Michigan, men i det närmaste helt okänd på andra ställen. En viktig lärdom från resan och evenemanget var också hur det lönar sig att prata om bastun med folk som har väldigt olika kunskapsnivåer.

– Bastun är ännu inte särskilt välkänd i USA för andra än dem som vill bli återförsäljare och även de kan har kraftiga förutfattade meningar – både på gott och ont. Privatpersoner, såsom influerare inom sociala medier som vi träffade, har å sin sida hört talas om bastun, men vet inte nödvändigtvis riktigt vad det är för något. Det lönar sig med andra ord att prata förenklat och handleda mer än i Finland, påminner Konsta.

 

Alla som ville fick även testa bastun, duschen och badtunnan, och nog fanns det villiga! | Kirami
Alla som ville fick även testa bastun, duschen och badtunnan, och nog fanns det villiga!

 

Uppfattningarna om bastun varierar verkligen stort och bastun så som finländare känner till den är i det närmaste okänd.

– För en del kan bastun vara en infraröd bastubod i hörnet av vardagsrummet, där man svettas en liten stund. En infraröd bastu är ibland till och med en mackapär mer väggar av presenningar, som plockas bort efter att man har svettats klart. För en del är bastun ett riktigt varmt rum där man inte gör någonting eller ett varmt rum där man till exempel kan läsa tidningen. Bastutunnan motsvarar kanske närmast det som vi i Finland tänker är en bastu, men också i dem går aggregatet varmt och man öser vatten på aggregatet i väldigt liten utsträckning, berättar Mika.

I USA och i synnerhet i Kalifornien är den kraftiga wellnesstrenden och bastuboomen som den har medfört en positiv sak för bastun. Bastu i kombination med välbefinnande är som begrepp mycket bekant och man hittar också ofta bastur på gym och motionscenter. Om man börjar fundera på att skaffa en egen bastu, är orsaken ofta just hälsofördelarna.

– Och när bastun finns på den egna gården, upptäcker man att den ju är trevlig också annars, inte bara nyttig, skrattar Mika.

 

Den finska bastun med destinationslandets kryddning

Kirami vill föra ut bastubad och bastukultur i finländsk stil i världen och fortsätta vara sanna mot den egna stilen och finskheten. Samtidigt kommer vi på Kirami ihåg att respektera kulturen och behoven i destinationslandet, och att också bastun kan modifieras så att den lämpar sig för den ifrågavarande marknaden. I till exempel USA är det bra om bastun passar in i den hektiska livsstilen.

Den finska bastun med destinationslandets kryddning | Kirami FinVision® -sauna
Kirami FinVison® -sauna: Den finska
bastun med destinationslandets kryddning

– Det lönar sig inte att påtvinga alla den purfinländska bastukulturen. Till exporten till USA kan man till exempel erbjuda den finländska bastun, men med en amerikansk twist, någonting som skiljer sig från mängden. Det kan innebära att det i bastun finns ljudåtergivning, växlande färglampor och en ruta i väggen genom vilken man kan titta på ESPN:s sportsändningar. I USA uppskattas enkelhet och komfort, vilket innebär att det inte är lönt att göra bastandet för svårt, konstaterar Mika.

Lyckligtvis har Kiramis produkter redan planerats så att de är enkla att skaffa och använda. Med några modifikationer lämpar de sig utmärkt för marknaden i USA.

– Vi har redan rätt tänkesätt: vi strävar efter att det ska vara så enkelt som möjligt att skaffa en bastu och den ska alltid vara klar och bekymmersfri. Bastun levereras som en färdig helhet till gården, den sätts på med en knapptryckning och alla delarna är enkla att rengöra, listar Konsta.

 

Läs mer om vad som skrevs om evenemanget Wellbeing from Finland på plats:

North American Sauna Society: A Sauna Event in Los Angeles, by Eero Kilpi, Ph.D.

The Knockturnal: Finland’s Famous Sauna Culture Has Arrived in Los Angeles

 

Katso Kirami Wellness från Finland -video,

- Välbefinnande från Finland -tapahtumasta Los Angelesista.