Finlandsbloggare René Schwarz såg coronan som en möjlighet

För bloggaren är ”stugkontoret” i den finska skogen ett ännu tuffare ställe än hemkontoret | Kirami

För bloggaren är ”stugkontoret” i den finska skogen ett ännu tuffare ställe än hemkontoret

 

Finlandsbloggare René Schwarz: „Jag försöker alltid tänka positivt“

 

Nästan alla människor som bor i ett område där man talar tyska och är intresserad av Finland har troligtvis redan stött på René Schwarz blogg FinnTouch. Man kunde kalla honom för inofficiell „Finlands ambassadör“, som nuförtiden följs av många tusen människor på olika sociala medier. Som företagare och bloggare inom mediabranschen försökte René se coronakrisen som en möjlighet och uppfann ett helt nytt livekoncept med sin sändning „Kalsarikännit“.

 

En stor chock i början av mars

- Ursprungligen hade jag planerat att i år satsa mer än tidigare på saker gällande turism i min blogg. Sen började coronakrisen i början av mars och förändrade allt. Under ett par första dagar var chocken enorm och jag kunde nästan inte göra någonting, berättar René.

Halvt finländska René grundade bloggen FinnTouch.de år 2016. I sin blogg skriver han om sitt andra hemland, ger turismtips, intervjuar finska band eller presenterar finska produkter. I över tio år har han varit sin egen chef och skrivit texter till olika kunder.

- Utan vidare var genast första reaktionen en stor rädsla över hur det nu går med arbetena. Ingen kunde ju förutspå hur länge det begränsade läget skulle räcka och hur det skulle påverka mina kunder och därmed även egna arbeten, medger René. 

 

Holzimgarten | René Schwarz och Kiramis återförsäljare Günther Heizmann i livesändning ur baljan | Kirami
Holzimgarten: René Schwarz och Kiramis återförsäljare Günther Heizmann i livesändning ur baljan

 

Distansarbetet var bekant redan från tidigare

Till all lycka var slutade inte Renés arbeten på grund av coronan. Utvecklingen var till och med motsatt:

- Av någon underlig anledning knackade mitt i allt alla mina kunder på dörren och ville ha min hjälp. Därför hade jag inga svårigheter med att tänka positivt igen, ler bloggaren. 

Då distansarbetet för många i speciellt Tyskland kom som en helt ny erfarenhet, ändrade det inte för Renés del så värst mycket. Han har redan under många år arbetat från sitt hemkontor och han älskar flexibiliteten som detta arbetsmönster för med sig.

- Om jag bara vill, kan jag föra min lilla son Jari om mornarna till daghemmet och leka med honom på eftermiddagen. Jag sitter nog ofta sent om kvällarna vid datorn men det stör mig inte alls, säger han med glöd. 

Under den värsta coronatiden arbetade han allt mer koncentrerat för att utveckla sitt företag. Och sedan utvecklade han av en slump någonting alldeles nytt. 

 

Provsmakningen på Facebook förde samman Finlandsvänner

- Jag hade reda under en längre tid velat arrangera provsmakningar, där man skulle bjuda på finska drycker. Ursprungligen tänkte jag arrangera dessa evenemang i någon bar eller restaurang. Sedan kom coronan i mellan. En god vän till mig bjöd mig med på en provsmakning som arrangerades via nätet av ett tyskt bryggeri. Av den fick jag en idé: Varför gör vi inte sådant här med finsk öl och andra drycker?

En kreativ idé skapades snabbt till ett alldeles konkret koncept. Tillsammans med sin affärskompanjon Mari Raatikainen, som drar nätbutiken Little Finland, bjöd René redan den 3 april sina följare till första sändningen av „Kalsarikännit“, som förmedlades live via bloggens Facebook-sida. Följarna hade möjligheten att förhandsbeställa provsmakningspaket och under sändningen lyftes bägaren virtuellt. Konceptet fungerade.

- Vi hade genast över 50 Finlandsvänner med oss som beställde paketet och pratade drygt med mig och sinsemellan via livechatten. Hittills har vi gjort redan sju sändningar, bland annat en specialsändning med anledning av Kiramis 19:e födelsedag, varvid vi satt i en äkta finsk balja. Det har utvecklats en väldigt trevlig gemenskap av detta och många människor deltar varenda gång. Utan corona skulle detta inte ha skett, funderar René.

Under den svåra tiden hämtade Finlandsentusiasten med sina „Kalsarikännit“-sändningar glädje och gemenskap till många människor. Tack vare hans idé klarade dessutom familjeföretaget Little Finland sig relativt bra av det begränsade läget och bloggaren själv behövde inte heller oroa sig över fortsättningen av sitt arbete.

- Efter sommarpausen fortsätter vi med nya livesändningar i slutet av augusti. Vi kommer bland annat att ha en specialsändning, Finland vs. Sverige. Jag har ännu många roliga och intressanta ämnen i mitt huvud, ler René gåtfullt.

 

Kalsarikännit| Finlandsbloggare René med sin ankarkollega Tanja Frisch i midsommarsändningen Kalsarikännit | Kirami
Kalsarikännit: Finlandsbloggare René med sin ankarkollega Tanja Frisch i midsommarsändningen Kalsarikännit.

 

Mest saknade jag vatten

Fastän René Schwarz för sig själv kunde svänga coronakrisen till en möjlighet, fanns det trots allt några saker han saknade under denna tid.

- Under hela tiden saknade jag mest av allt vatten, medger René.

René har redan under flera år regelbundet simmat och badat bastu, vilket är en viktig motvikt för arbetet på hemkontoret. Han kunde inte på flera månader besöka bekanta platser under coronan eftersom alla var stängda.

- Ni kan tänka er hur stor glädjen var då jag kunde bada i Kiramis balja då vi gjorde livesändning hos den tyska återförsäljaren Holzimgarten.

Nu gläder sig bloggaren speciellt över den årliga resan till Finland.

- Vi hade ett par skojiga samarbetsgrejer och då får vi besöka intressanta ställen. Vi berättar mer om dem på FinnTouchs sidor. Jag är väldigt glad över att det igen tillsammans med Kirami planeras nya gemensamma projekt, avslöjar René.

 

 

bloggen FinnTouch

livesändning Kalsarikännit

FinnTouch på Facebook och Instagram