Återförsäljare holzimgarten: „Kirami är som en stor familj“
Återförsäljarhistoria 17.08.2020
Ziegelmühle i Rosengarten-Westheim, en lugn och stilla liten ort i södra Tyskland nära staden Schwäbisch Hall. Familjen Heizmann har sedan 1927 bott på den idylliska orten där två små älvar, Bibers och Dendelbach, möts.
- Min farfar köpte i tiderna gården och började med sågverksamhet. Själv blev jag företagare 1991. Jag investerade bland annat i nya maskiner till företaget, berättar företagsägaren Günther Heizmann.
Affärsverksamheten gick rimligt bra under de första tio åren. Sedan blev det svårare, eftersom de stora konkurrenternas marknadsandel ökade allt mer.
- Vi kom på det nya varumärket „holzimgarten“ („trä i trädgården“) år 2000. Så småningom har man utvecklat varumärket. Från första början har det för oss varit viktigt att vi enbart säljer produkter av hög kvalitet.
Branden gav en puff på att fokusera på att förnya företaget
Branden på nyårsafton, som förstörde bostadsbyggnaden och sågverkets lokaler, var en ny utmaning för familjen Heizmann. Som tur var skadades inga människor i branden. Familjen tappade inte modet och bestämde sig snabbt för att sågverksamheten läggs ner och man fokuserar ännu konsekventare på att förnya företaget.
- Numera fokuserar vi enbart på varumärket „holzimgarten“, förklarar Günther Heizmann, som beskriver sig själv som optimistisk, kreativ och ambitiös.
Öppenheten mot nya idéer har varit den rätta vägen för företagets framtid.
Alla är med i familjeföretaget
- Vi är ett riktigt familjeföretag. Min son Patrick hjälper till i företaget och har gjort även våra webbsidor. Min dotter Kristin tar hand om sociala medierna. Min fru Brigitte hjälper till överallt där det behövs. Viktiga beslut överväger vi alltid tillsammans, linjerar chefen.
- Min väckarklocka ringer klockan sex på morgonen. Efter det bläddrar jag i dagens tidning, äter min frukost och går en runda med vår hund Bruno. Efter det åker jag till kontoret och skriver offerter. Emellanåt besöker jag även kunderna. Det beror på kunden om jag behöver en medhjälpare eller åker ensam, berättar Günther Heizmann.
Lördag är en vanlig arbetsdag, då man oftast åker till kunderna för att montera produkter. Heizmann och hans team bygger till exempel trädgårdsstugor, terrasser och bodar – och sedan monterar de så klart Kiramis badtunnor.
- Min son Patrick hjälper mig mycket i dessa sysslor. Förutom detta har vi ännu Hakan som tidigare jobbade på sågverket. I dag är han min medhjälpare och är helt oersättlig, berömmer sympatiska familjefadern sin enda externa arbetare.
Samarbetet med Kirami började efter ingående undersökningar
Efter att man hade beslutat att ta badtunnorna med i sortimentet satte sig Heizmann, ambitiös företagare, noggrant in i alternativen. Varför just Kirami?
- Vi kollade på webben vilka alternativ som fanns. Enligt oss var Kirami från första början det mest övertygande alternativet. Det beror inte enbart på produkternas höga kvalitet, utan också på vilket sätt de ansträngde sig och verkligen ville ha oss med som återförsäljare.
Detta är inte alls självklart då det är frågan om en liten återförsäljare, poängterar Günther Heizmann.
- Jag skulle till och med säga att Kirami är som en stor familj. Och det är väldigt trevligt. Vi var genast på samma våglängd, tillägger företagsägaren.
Först började försäljningen aningen långsamt, framför allt på grund av coronan, men under den senaste tiden har det kommit flitigt med beställningar.
- Som bäst är efterfrågan stor och jag tror att vi är på rätt väg. Jag är säker på att Kiramis marknadsledande produkter är just lämpliga för oss, garanterar Heizmann.
Finland associeras med bastu och badtunna
Holzimgartens kunder värdesätter avkoppling och uppiggning som baljorna erbjuder. Det är även faktiskt riktigt kul att sitta i en badtunna. Folk vill göra sitt hem trivsamt och allt fler är redo att även investera i sitt hem.
- Finland associeras ju med bastu och badtunna, och jag tror att det gör en skillnad om man säljer en tysk eller en finsk produkt. Det har en stor betydelse att produkten kommer från ett land med långa traditioner i branschen, linjerar Heizmann.
Han poängterar att bastun och baljan hör ihop och han vill förmedla denna känsla även till sina kunder, som till största delen bor i närområdet.
- Vi vill målmedvetet utveckla varumärket holzimgarten och samtidigt även samarbetet med Kirami, funderar Günther Heizmann på framtiden.
Små svårigheter i början och exemplarisk kundbetjäning
Då man inleder något nytt är det normalt att alla bitar inte helt genast hittar sin plats. Med ett leende på läpparna minns den tyska företagaren förra höstens fall som hände på en mässa.
Holzimgarten hade nyligen startat samarbetet med Kirami. De första baljorna hade levererats till Rosengarten två dagar innan den första mässan. Baljorna placerades i en mässmonter och fylldes med vatten av Heizmann och hans team. Deras plan var att kunderna kunde ta sig ett bad på mässan.
- Family-baljan värmdes upp med kaminen Cube. Och den blev riktigt ordentligt varm! Problemet var att vi inte förstod sluta uppvärmningen i tid. Därmed hade vi till slut 48 grader varmt vatten i baljan. Vi kunde ha kokat korv i den. Det var inte helt en idealisk situation, skrattar Günther Heizmann. Allting var ändå under kontroll följande dag, då Heizmann och hans team hade tagit reda på saker och ting.
Ännu ett annat fall som började med en liten motgång har stannat i Heizmanns minne. En familj som bor 70 kilometer från företaget hade beställt en balja.
- Kunden kom glatt för att hämta baljan direkt från oss. Vi snackade om dittan och dattan och jag gav hen ännu några tips kring användningen av baljan. Ett par timmar senare ringde kunderna. De hade märkt att locket som beställts till baljan saknades.
Günther Heizmann tvekade inte alls, utan agerade genast.
- Det var en lördag kväll och jag åkte ännu samma kväll till kunden och levererade locket till hen. Familjen var väldigt glad och alla tackade flera gånger. I dag delar familjen aktivt fotografier på sin balja, följer oss på Facebook och är helt hänförd av baljebad. Detta gjorde en stor inverkan på mig, gläder sig den energiska företagaren.
Samarbetet med Kirami är något speciellt
Günther Heizmann har alltid varit öppen för nya idéer och saker. Han blir ivrig och är också redo att kasta sig med i aningen galna saker.
Då Finlandsbloggare René Schwarz Tanja Frisch, som redan länge samarbetat med Kirami, fick idéen att göra en livesändning om en balja, var de genast välkomna till Heizmanns. Livesändningen blev ”jubileumssändning” för Kiramis nittonde föoch hans kollegadelsedag.
Gemensam tid tillbringades i familjens grillkåta. Innan Günther och René satte sig i baljan pratade man om Finland medan man njöt av grillkorv och kalla drycker. Under den cirka en timme långa livestreamen svarade de bland annat på tittarnas frågor om badtunnor.
- Vi har också tidigare haft finska produkter i sortimentet men temat „Finland“ har aldrig varit såhär starkt framme. Samarbetet med Kirami är något helt speciellt. Det känns att vi är en enda stor familj. Enligt mig är detta väldigt fint och samarbetet ger väldigt mycket glädje, sammanfattar Heizmann sina egna erfarenheter.
Bekanta sig med holzimgartens webbsidor
holzimgarten på Facebook och Instagram
Se Kiramis födelsedagslivesändning från badtunnan (på tyska)