Terveo – av kärlek till den finländska kulturen

Terveo importerar finländsk kultur och badtunnor till Frankrike | Kirami

Historier från återförsäljare: Terveo 30.11.2021

 

Irina och Fabio Ladu är ett multikulturellt par med en stark koppling till Finland.

”Fabio och jag träffades 2008 när vi studerade i Kotka i Finland. Fabio kom från Frankrike och jag från Kostomuksja, en stad i den norra delen av ryska Karelen. Senare, flyttade vi till Frankrike för att fortsätta våra studier”, berättar Irina för oss.

Under sin vistelse i Finland förälskade de sig i den finländska kulturen och då särskilt basturna. De ville dela med sig av sina fantastiska upplevelser och visa fransmännen en bit av Finland. Men vad skulle det vara? 

Som tur var träffade paret Ladu Mika Rantanen, VD för Kirami, 2016 på Interbad Show i Stuttgart. 

“Mika visade oss sina produkter där. I Frankrike kände man knappt till badtunnor, men från den stunden stod det klart för oss att vi måste importera dem till Frankrike. Vi beslutade oss för att lansera vårt partnerskap med Kirami där och då!”

Kiramis badtunnor, eller nordiska bad, bains nordique, som de kallas i Frankrike, började hitta sin väg till Frankrike.

 

Terveo showroom | Irina Ladu och Mika Rantanen 2021 | Kirami
Terveo showroom - Irina Ladu och Mika Rantanen 2021

 

Aktiv webbshop och showroom

Paret reste till Finland 2017 för att besöka Kiramis fabrik.

”Vi ville lära oss mer om badtunnorna och strukturen i dem, och se produktionen av dem. Dessutom ville vi lära känna hela teamet på Kirami.”

Nuförtiden driver paret sitt företag Terveo i norra Frankrike, i Fresnes-sur-Escaut i närheten av Valenciennes. De får hjälp med leveranser och installationer av Fabios far, som är pensionerad och gärna hjälper till. 

“Vi sköter vår försäljning i huvudsak via vår webbplats terveo.com. Jag tror att vi är Kiramis första partner som lanserar en webbshop för deras produkter, jag kommer ihåg hur förvånade alla i Kiramis försäljningsteam blev över det.” 

När Terveo öppnade ett showroom för badtunnorna, blev det en succé. 

“Folk vill se och röra vid badtunnorna, då de verkligen är nyfikna på dem. En del av våra kunder har redan hört talas om dem, en del har provat dem i Finland under semestrar eller hos vänner.” 

Paret Ladu planerarar att öppna ett nytt, ännu större showroom i framtiden, för att ha tillräckligt med plats för att även visa upp bastun FinVision och fler modeller av badtunnorna. De vill även ha ett större lager med snabbt tillgängliga badtunnor. 

“Vårt mål förra året var att uppnå normal försäljning, men vi överträffade det! Vi är jättestolta över att vara den största Kirami-distributören i Frankrike.” 

 

Terveo | Aktiv webbshop och showroom | Kirami
Terveo - Aktiv webbshop och showroom

 

Introduktion av finländskt välbefinnande i Frankrike

Än idag får Irina och Fabio ofta frågor som ”Vad är det här för något?” och ”Hur fungerar den här?” när det gäller badtunnor.

“Så, vi förklarar och delar med oss av våra erfarenheter samt visa upp fördelarna. Fransmän jämför ofta badtunnor med jacuzzibad. Vår största utmaning är och förblir att ändra deras synsätt och föreslå ett alternativ: tysta badstunder med veden sprakande i värmaren och doften av rök – en ren njutning! Vi avnjuter dessa bad själva i vår trädgård och naturligtvis vill vi sprida kunskapen och dela den med andra!”

Precis som Terveos slogan lyder, introducerar de Le Bien-être Finlandais, finländskt välbefinnande, för fransmännen. Fransmän uppskattar wellness och avslappning, jacuzzibad, span osv. Emellertid är till exempel jacuzzibad endast tillgängliga på spaanläggningar, som är förhållandevis dyra. 

“I jämförelse med Finland får folk således sällan möjlighet att uppleva dessa erfarenheter. Vi föredrar den finska synen på saken där bastur anses vara mycket hälsosamma och dessutom är tillgängliga för alla.”

 

Terveo | Introduktion av finländskt välbefinnande i Frankrike | Kirami
Introduktion av finländskt välbefinnande i Frankrike

 

Terveo
Irina & Fabio Ladu
www.terveo.com